måndag 25 maj 2015

Klorin mögel

Många källor påstår nu att klorin är verksamt mot mögel och därför kan användas till mögelsanering. Det stämmer när mögel satt sig på hårdare ytor t. Klorin är dock högst overksamt vid påväxt av mögel på trä. Ammoniak och liknande blekmedel dödar mögelväxt på ickeporösa matreal som badkar, kakel, bänkskivor och glas.


Men ammoniak är inte ett effektivt medel för att ta bort mögel från porösa matreal som gips och trä.

Ammoniak är en stark kemikalie och de avger giftiga ångor när de blandas med klorin. Nov Det gäller ”svartmöglet” i badrummet. Precis som mamman i inslaget var inne på finns det bara ett sätt att göra sig av med mögel – ta bort allt skadat material. När hon påpekade detta valde du att håna henne. Man TVÄTTAR bort möglet”.


Att hälla klorin på mögel är som . May Många svenskar drabbas varje år av problem med mögel.

När angreppet ska bekämpas finns det olika kemikalier att ta till, allt från Klorin till medel som främst hanteras av fackmän. Men när tio olika medel och metoder testades, lyckades inget helt ta . Att få bort mögel i huset behöver inte vara omöjligt. Här hittar du knep och metoder för att få bort mögel , samt råd på vem du bör kontakta för mögelsanering.


Glömmer du tömma tvättmaskinen efter att du tvättat klart? Då är det är möjligt att dina kläder fått mögelfläckar. De otrevliga bruna, grå, svarta eller gröna fläckarna kan också uppstå om du lämnar fuktiga kläder eller handdukar i en hög längst ner i tvättkorgen, eller om du förvarar tyg på ett fuktigt ställe. Någon annan påstod att det också skulle kunna fungera med KLORIN ? Fick svar av en annan person här på forumet som tyckte jag kunde avvakta till våren eller sommaren vilket jag inte heller ifrågasätter men finns det andra . Mögel i källare -behövs sanering? Mar Få bort mögel i frysbox, bästa sätt?


Jan Ni tipsar om klorin för att få bort mögel på barnvagnen… Jag erkänner villigt att jag och klorin enbart umgåtts i saneringsarbete, alltså jag jag skurat med det och desinficerat typ köksbänken edyl. Jag trodde att klorin bleker? Om jag slänger mitt gröna tyg i maskinen tillsammans med klorin kommer det inte . Jag kontaktade ju hon på kommunen som vi hyr bostaden av (personalbostad) och berättade för henne att vi har fått mögel i badrummet.

May Klorin rekommenderas av EPA i USA för sanering av mögel i hemmet. Oct Om man märker mögelsporer tidigare räcker det säkert om man kör ett graders program och sedan ett graders program med klorin. För att förhindra mögel att utvecklas i tvättmaskinen ska man alltid lämna locket öppet till maskinen så att den får torka mellan tvättarna. Tvättmedelsfacket ska tas bort . Det är skillnad på fog och fog också.


Silikonfog är enklare att skära bort än den hårda fogen mellan plattorna som jag trodde att det handlade om. Klorin hjälpte inte på våra mögelfläckar (fog mellan plattor), men det är ju billigare, så testa det först vettja! Sedan kan du fortsätta använda klorin eller liknande för att motverka ny uppkomst av mögel. Stryk på gång i månaden, men blanda ut klorinet med vatten enl anvisning så inte färgen börjar flagna eller materialet luckras upp.


Vanligt Klorin fungerar också, men risken finns att det bleker mer än desinficerar. Berätta gärna för din färghandlare vilken typ av mögel eller alger du . Mar Svartmögel är inget man vill ha att göra me svartmögel är hälsovådligt och det krävs ordentlig sanering. Bikarbonat och ättika är två effektiva huskurer mot . Skulle börja med att tvätta med Klorin , det brukar ta bort mögel och missfärgningar.


Som du skriver ska man vara aktsam med att slipa fáner dom kan vara tunna. Bekymrade båtägare har hört av sig och berättat att trots att de noga smörjt in träytorna med teakolja har de varit gröna av mögel när det varit dags att vårrusta. Andra har haft samma problem och löst det genom att tvätta med Klorin före sjösättningen.


Någon hade funnit att han genom att gå över till fernissning slutgiltigt . Du får bort allt mögel men missfärgingarna är kvar (tyvärr). Klorin tror jag skadar mer än några kvarblivna fläckar. Jag skulle nog hellre leva med missfärgningarna än att skura med klorin.


Lite spekulationer men det är . Men jag undrar nu vad ni tror kan va bäst för att få bort möglet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения