onsdag 12 augusti 2015

Fläkt för att flytta värme

Flytta värme i huset med vårt kompletta paket för värmeflyttare. Luftvärmepump flytta värmen genom rum med. Detta ger behagligare inomhusklimat och. Varvtalstyrd fläkt avsedd att transportera överskottsvärme från ett ru. Sprid värmen i huset med vår värmeflyttare bestående av ett komplett paket.


Värmeflyttare används exempelvis då man vill flytta överskottsvärme från ett rum med öppen spis eller braskamin till angränsande rum.

Flyttar värme från ett rum till ett annat. Det gäller fläkt , termostat och tyristor (den apparat du reglerar fläktens hastighet med). Det finns en hel uppsjö av fläktar att välja bland. Du bör fråga en vvs-man om råd när det gäller fläkten eftersom denna skall anpassas efter vilken temperatur inluften har och hur många kubikmeter luft den skall flytta.


I flerplansvillor letar sig värmen ofta upp till övervåningen där den samlas. Kanalfläkten kan suga till sig den varma luften och blåsa den vidare via spirorör till bottenvåningen. En bra takfläkt är tämligen ljudlös och trycker ned värmen rätt bra.


Datorfläktar är bara effektiva i ett litet utrymme, som datorchassin.

Mor och far har en kamin med inbyggd fläkt som snabbt värmer upp nedervåningen. Värmen stiger upp till övervåningen via trappan, och en takfläkt i hallen på övervåningen . Till det behöver du ett värmeflyttningssystem, som i huvudsak består av en massa rör och en fläkt. Dessutom behöver du en del isolering. Som verktyg behövs en bra kniv, ett bar hålsågar och några handverktyg. Som bekant stiger värme uppåt, så det bästa stället att hämta värmen ifrån är ovanför kaminen.


Inte vattenburen värme , inga ventiler, helst inte fläktar. Vi satte upp en enkel paxfläkt att flytta värme med från ett rum till ett annat. Vattenburen värme finns det ingen utrustning för, ventiler har jag inte sagt att jag har något emot och fläkt skulle jag kunna tänka mig om det verkligen blir nödvändigt. Installera kanalsystem för att sprida värme från kamin.


Fråga: Jag har en gammal skånelänga som är formad som ett V (alltså inte en U-gård). Mitt i huset har jag en kamin. Jag skulle vilja sprida värmen genom ett kanalsystem av spirorör på min ouppvärmda vind.


Inte så himla fiffigt kanske, men jag kom att tänka på en kortsiktig lösning, en liten fläkt som bör dra mycket mindre än el-element. Har en kamin som alstrar enorm värme på lite ved. Problemet är att värmen fastnar i rummet där kaminen står. Hur ska man få spridning på värmen ?

Vet att takfläkt löser problemet bra då jag har stor upptagen dörröppning till resten av huset. Men jag hittar ju ingen snygg. Att dra rör med en fläkt ska väl funka finns ju fläktar som startar själv om man vill ha så.


Vill ha en neutral fläkt utan . Ett 100mm spiro borde väl flytta en del luft antar jag om det går att sätta röret så det får in riktigt varm luft borde det funka bra. Att kyla med luft är den traditionella metoden för att bli av med värmen i ett kylaggregat. En fläkt blåser luften genom kondensorn.


Då får man värme från övervåningen ner i vardagsrummet. Det är som svalast längst . Våra produkter hjälper er med ventilation och cirkulation i ert hus. Friskluftsventiler och luftförflyttare.


Försedd med inbyggd kalibrer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения