torsdag 25 juni 2015

Gamla våffeljärn

Det våffeljärn jag valt som månadens föremål är egentligen ett obekant våffeljärn. Liksom ett flertal andra föremål som är insamlade tidigt, så har vi ganska lite information. Det är tillverkat av gjutjärn och gjort för att användas på en vedspis, vilket innebär att det kan vara hundra till hundrafemtio år gammalt, . Köp och sälj Övrigt på auktion och till fast pris på Tradera.


Själv använder hon sin helst sin mammas gamla våffeljärn med gjutjärnslaggar.

När Testfakta med Elizabeth Folkesson hjälp jämför sex nyinköpta våffeljärn av olika märken får därför det gamla järnet vara med som referens. Jag är rätt skeptisk till de moderna teflonjärnen. Men det ska bli intressant att se . I den gamla bakugnen i vår stuga gjorde jag lite gjutjärnsfynd. Bakugnen kommer jag tillbaks till senare, den var en stor anledning till att jag förälskade mig i det här huset. Gjutjärnsfynden bestod i två gamla våffeljärn , en liten stekpanna, två stekpannor med högre kanter och en åttaliters gjutjärnsgryta.


Vi köpte ett nytt våffeljärn förra året efter att vårt gamla gick sönder.

Hård yta och kompakt inre, istället för att ge frasiga och luftiga våfflor. Det verkar nästan omöjligt att hitta ett bra våffeljärn nu för tiden. DN hade ett test inför våffeldagen. Enligt det är det Åviken man ska satsa på. Mer om våffeljärn - Modeller.


Det var bättre förr” - är ett vanligt citat som används när vi saknar det gamla och många personer känner att de gamla klassiska våffeljärnen i gjutjärn var absolut det bästa att använda vid gräddning. Det många glömmer är att dessa våffeljärn rök och sotade ganska mycket då man behövde . Enormt goda våfflor, i jämförelse med mitt nuvarande år gamla våffeljärn med alldeles för låg temperatur (även på max) och framförallt för lätt lock. Nåt som är kul är att alla dessa gamla våffeljärn mm i gjutjärn är att de funkar superbra på moderna induktionshällar. Gjutjärn på induktionshäll är en helt annan grej än på vanlig platta.


Naturligtvis extra skoj att det funkar över öppen eld och på vedspis också. Gamla våffeljärn kunde få väldigt varma handtag och det var lätt att bränna sig på den varma ångan när man lyfte på locket. De flesta våffeljärn idag har ångskydd och specialhandtag som minimerar risken att bränna fingrarna.


Drömmer du om hemmagjorda rånkorgar med smaskig fyllning eller vill . Göra rent våffeljärnet kan vara något av det tråkigaste som finns, och flera drar sig till och med för att göra våfflor på grund av det. Nu behöver du inte tänka på det!

Gör bara en diskvåffla – och vips är våffeljärnet som nytt! Smart husmorsknep som verkligen funkar! Det enda våffeljärnet med värde är nog det som.


Sixten Sason designade för Huskvarna nån gång på 60-talet. Fast Myrorna m fl brukar ge dom här gamla järnen en chans. Här väljer du antal våffelplatser, vilka mönster du vill ha på våfflorna och om järnet ska fungera som smörgåsgrill.


Avskärmade handtag minskar risken för brännskador och non-stick yta gör det lättare att hålla våffeljärnet rent. Våffeljärn för en eller flera våfflor. Du får bättre kontroll på resultatet om du har möjlighet att ställa in . Vi har populära våffeljärn från renommerade tillverkare som Åviken, Russel Hobbs och OBH Nordica. Fördelarna mot mitt gamla 9är: - lägre risk att bränna sig - de heta plattorna är bättre skyddade och svårare att råka råka komma åt - termostat - känns, rent subjektivt, mer . Vi sitter på en fantastisk restaurang som liknar en svensk lada med en massa gamla hederliga redskap på väggen.


Här finns gamla våffeljärn , liar och en massa lädertillbehör. Någon pratar om hundar och så frågar GiGi vad min boxer heter. Cruyff Pelé Beckenbauer, blir mitt stolta svar. Hon skrattar till och frågar vad det . Aldrig vänjer hon sig vid allt det som överallt bultar och värker och vill bli till.


Systern lyser upp där framför spisen. Ensam tvingas hon långa perioder vara och som avskuren. Men nu blir det liv i huset. Husets gamla våffeljärn kommer fram, kaffepannan och den sparade torrveden . Jag och min inneboende tyska, Lara, ställde till med våffelfest för att fira att det var fredag och jag (förhoppningsvis) klarade min omtenta igår! Vi bjöd in Jonas, en tysk vän, och invigde vårt nya (fast gamla ) våffeljärn.


Månlandaren kallas modellen som kommer från Husqvarna. Jag har ett gammalt våffeljärn som det bara fastnar i när jag gör våfflor. Finns det nån gammal husrengöringskurför att få våffeljärnet som nytt igen.


Det beror lite på vilken typ av järn du har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения