fredag 27 november 2015

Ac i bilen på vintern

Fick en funderare när jag körde till jobb idag. Varför man använder AC :n på vintern ? I min värld så kyler AC :n luften och lär inte behövas under vintern. Man får snabbare bort imman det vet jag.


Men då kan jag sätta igång den när det immar i bilen.

Skillnad mellan AC och Klima? Ska jag använda AC på vintern? Vi undrar om man ska ha värmen på när man använder AC :n i bilen. På äldre bilar rekommenderas däremot att man ”motionerar” systemet några gånger på vintern och inte har luftkonditioneringen avstängd i flera . Om du kommer åt - spola av denna lite extra när du tvättar bilen.


Byt kupéfilter enligt bilens serviceintervall så samlas inte damm och smuts som påverkar filtrets funktion och luftflöde. Dålig lukt kan uppstå om luftkonditioneringen inte använts på länge, till exempel över vintern. Det kan åtgärdas genom speciellt .

Att spara för mycket på klimatanläggningen i bilen är alltså inte bra. Då torkar slangar och packningar ihop, och när man då tvärkörigång den så kan den gå sönder. Ett tips är att ställa bilen i ett varmt garage nån gång under vintern och köra igång Ac :n så att den får motionera.


Men hur är det då, drar det . Om man har tillgång till ett varmgarage kan det vara bra att låta rutorna vara ner en bit och låta bilen få torka ur samt om man har motorvärmare med kupéfläkt så använd den. Har sökt lite i trådar, men är väl lika dålig på att söka som på den tekniska biten. PatrickS: Halkkörning: Inlägg: 21: Blev medlem: . ACn avstängd på vintern , rätt eller fel.


Hur använder jag AC effektivt på vintern? Har aldrig slagit av den sedan jag köpte bilen. Kör med AC till eller snöflingan intryckt hela tiden, det är ändå ingen aktivitet i systemet på vintern.


En AC som inte fungerar som den ska lär inte ta bort fukten inne i bilen särskilt effektivt fuktiga kalla höst, vinter eller vårdagar. AC och inte klimatanläggning använder inte AC :n något nämnvärt på vintern. Har läst det tidigare, här, att det ska torka ut luften i bilen så man slipper imma.


Jag har prövat detta men det funkar inte. Det som hjälper mig att torka ut bilen någorlunda är kupévärmaren på morgonkvisten. Fast kanske det kan vara så att jag har .

Det skulle tydligen vara dåligt att slå av den när man inte använder den. Hur som helst så slog jag ändå av den under vintern men nu när sommaren kommit igen så började jag fundera på de där, finns det någon . Men så igår när jag skulle byta ruta så undrade killen på bilglas varför jag hade AC :n på. Han sa att det skulle räcka att sätta på den några minuter varje vecka.


Uppsala, klimatanläggning, service, reparation, bilvård. Under vintern ska man passa på att köra sin AC på full kyla när man åker in i ett varmgarage så den får arbeta. Farsan säger att bilen drar mer på vintern , gör den det på grund av kyla? Men det är helt riktigt att bilen får arbeta hårdare på vintern och särskilt om du bor i ett snörikt område så får bilen helt annat motstånd.


För att snabbt ta bort fukt och få torr varm luft på vindrutan startar fordonets AC kompressor, denna funktion används året runt. Fick också för mig, att jag kanske ska använda ac ´n mer eller mindre dagligen nu även på vintern för att den ska vara i bra skick inför sommaren? Kan jag köra med ac ´n igång även fast jag ställer tempen på exempelvis 20grader i bilen ? AC systemet fungera för att hela anläggningen ska . Kommer kompressorn arbeta hela tiden om jag har ac ´n igång och . Skall ACn vara på under vintern ? På min så är det alltid på. Men, man kan ju tänka sig att det finns någon anledning till att det inte -går- att ha igång acdelen på vissa bilar under vintern. Har du en äldre anläggning kan det vara värt med en AC -service – behöver systemet bara fyllas på kostar det i de flesta fall under tusenlappen.


Använd AC även på vintern , det avfuktar luften i kupén. Gummimattor Släng ut textilmattorna! De blir genomblöta av snö och slask och ser till att luften i bilen är konstant fuktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения