torsdag 29 oktober 2015

Färg till murstock

Hej, har ni något tips på vilken sorts färg vi ska använda till våran murstock. De gamla ägarna har tapetserat, men vi vill måla den vit istället. Smakråd färg på murstock ? Har flera nyputsade murstockar som jag ska måla vita. Den största är i köket och bör vara avtorknin.


Nov När jag frågar runt om val av färg för att måla murstocken får jag en mängd olika svar.

Kan ni hjälpa mig med val av färgtyp? En tilläggsfråga till den badrumsfråga jag skickade häromdagen. Murstockens valv bör ju också snyggas till. Det är putsat men inte med cement så jag antar det är kalkbruk.


Vi ska vara rädda om våra gamla murstockar. Förr visste man av erfarenhet hur de skulle byggas och repareras. Men i vår tid är goda råd dyra.


Därför kommer vi här med några tips till dig som vill göra i ordning dina gamla eldstäder och murstockar. Ekenäs slott, murstockarna på vinden.

Har en murstock målad gissningsvis på 40-talet. Färgen är blank och har någon typ av grundningsmaterial under. Jag vill veta om det går att putsa direkt på färgen om man ruggar upp den lite grann. Resultatet skal vara en klassisk putsad och vitmålad murstock.


Har dessutom röjt ut en förvaringsplats vid sidan om . Men som du sa lägg på flera tunna lager. Och använd fint sandpapper så blir det jättefint. Själv har jag använt våtrumsfärg på en murstock i vårt gamla kök.


Nu har jag ett nytt projekt på g. Feb Men om färgen återigen. Limfärg kokar man inte, den blandar man ihop i en bunke på noll minuter till obetydlig kostnad. Jag är ganska bestört över att inställningen till färg skiljer sig så markant mot inställnmingen till exempelvis mat på det här . Jag tänkte därför ta bort färgen och måla på nytt. Jag har en murstock där färgen flagnar rejält. Behöver hjälp med vilken färg på kaklet som skulle passa i ett kök med vita luckor och synlig murstock (i rött tegel).


Ett bra exempel på att spara pengar samt öka värmekomforten i huset är att ta fram så mycket som möjligt av murstocken, från bottenvåningen till övervåningen. Det spelar ingen roll om huset värms med ve olja, pellets e d. Värmeutstrålningen från skorstenen in i huset blir lönsam ändå, eftersom . Foto: Okänd fotograf, Nordiska museets arkiv.

Den kritade spisen lyser vit . Används alltid som oförtunnad slutstrykning. Jotun Mur Akryl har mycket bra vidhäftning, och är därför mycket lämpligt på betong, eternit (inte supereternit) eller andra typer av cementbaserade . Självklar på alla bräd-, papp- och putstak. Inte heller helt ovanlig som väggfärg under Karl Johantiden, gärna då kombinerad med pappersbårder i häftiga färger.


Lyxig tidlös väggfärg om den bara kontrasteras av en bagettlist i guld som bård. Apr Eftersom putsningen nu är färdig är det dags att måla. Vi har murat och putsat med ent hydraliskt kalkbruk från Målarkalk Ab och naturligtvirs borde vi måla med kalkfärg.


Det hade jag tänkt också men så funderar jag på om det är så smart i ett kök som vi kommer använda så mycket. Matt, diffusionsöppen vattenburen färg för mineraliska underlag på fasader och grundmurar ute, samt för vattenutsatta väggar och tak inomhus, t.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения