onsdag 28 januari 2015

Elda kakelugn

Nu när vi går mot mörkare tider så är det härligt att få börja elda i våra eldstäder. Här kommer vår guide med det du behöver veta om kakelugnen och kaminen – allt från vilka vedträn du ska välja till vad du gör med askan! Tänk på att ta väl hand om din kakelugn , så . Om man ska elda i en kakelugn som är kall så börja med att elda med lite tidningspapper så att en liten eld snabbt flammar upp. Det räcker för att värma den stillastående kalla luften i rörkanalerna så att draget kommer igång.


På det sättet undviker du att det ryker in.

Hur eldar man bäst i kakelugn ? Det vet ungsmurare Timo Nylander som har murat i år. Hans kakelugn är en vacker gammal Arabiakakelugn som bara behöver en liten brasa för att hållas varm i ett dygn. Programmets tid på nätet har utgått. Lägg först ett par större klabbar på varsin sida av eldstaden. Knyckla ihop tidningspapper och, om det finns, näver däremellan.


Lägg tunna stickor tvärsöver klabbarna och papperet. Eventuellt kan ett lager till med lite grövre vedträn läggas tvärsöver det förra lagret.

Detta är det största problemet av alla, hur använder man en kakelugn på ett sätt som gör att den håller i längden? Den skröna som florerar mest är att elda morgon och kväll så får ni fin värme i stugan. Visst får man värme men hur påverkar detta kakelugnen? Helt klart är att eldningar har större skada än nytta på en . Det där är en typisk anledning till varför kakelugnar och braskaminer går sönder eller bli utbrända. I mitt hus finns ingen vattenburen värme.


Bara en luftvärmepump, ett par elelement och så eldstäder. Vid kraftig kyla kan man behöva elda två gånger om dygnet. Normalt brukar en eldning per dygn vara tillräckligt. Det är bra om kakelugnen används regelbundet så den inte kallnar helt mellan eldningarna.


Gamla ugnar kan få sprickor och skador av plötslig och för kraftig eldning. Jag lät sedam (helt på egen bekostnad förstås) en kakelugn installeras och rökkanalen reparerades med hjälp av insatsrör. Att elda kraftigt under lång tid är inte någon . En sotarfirma (samma firma som min BRF brukar anlita) kom och undersökte och godkände såväl kakelugnen som rökkanalen. Sedan fick jag också tillstånd att elda från kommunen. ALL glöd har slocknat ryker det in kanske du fått ett . Vi har en kakelugn som vi eldar ibland i( har en vedkamin i köket också som jag tycker ger bättre värme).


Men det verkar finnas olika skolor hur man ska elda i en kakelugn.

Nånstans har jag hört att man ska elda med öppna luckor, endast inner -luckorna stängda tills det bara är glöd och först då stänga . Jag har övertagit mina farföräldrars hus som har en kakelugn. Farfar brukade säga att det var en konst att elda i den. Behöver jag veta något innan jag eldar? SVAR: Din farfar hade rätt! Man ska inte elda ideligen i en kakelugn , då kan den bli överhettad och spricka.


Se till att spjället är helt öppet. För att få ett bra drag och för att röken inte ska falla nedåt, börja med att elda några tidningar. Lägg sedan in späntade, smala stickor och elda dessa.


Lägg in veden på ett tvärlagt vedträ eller ställ veden. Hur ska jag elda i min kakelugn ? En gammal kakelugn är en väldigt bra värmekälla om den eldas och underhålls på rätt sätt. Ett fel som många gör, är att man eldar för länge i kakelugnen. Risken finns då att den blir överhettad vilket kan leda till sprickor som gör kakelugnen otät. Gör ren eldstaden från gammal aska.


Den försämrar annars förbränningen. Om kakelugnen stått kall och oanvänd länge - skjut upp ett tidningspapper längst. När papperet börjar brinna kraftigt med ett flasande ljud är rökgången fri.


Vi har en ackumulerande ugn, en kakelugn alltså i modern tappning, av märket uunisepät. Vi har alltid haft spjället helt öppet, vi stänger aldrig det faktiskt för det sitter ganska högt uppe ovanför kaminen, jag som är 188cm når det inte utan hjälp av en stol, och skorstenen har ju tak så jag har inte tänkt det . Skötselråd när kakelugnen är nyuppsat. Elda rätt i din kakelugn ! För att kakelugnen ska hålla länge är det nödvändigt att den får torka långsamt och att allt vatten är borta när den börjar användas som värmekälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения