torsdag 7 juni 2018

Spissvärta spisplattor

Du har förmodligen stött på något som heter spissvärta – en produkt som du penslar på plattorna och som gör att de blir svarta och fina. Här är vårt råd att du är lite försiktig. Använder du för mycket så finns en risk att det färgar av sig på kastruller, stekpannor och annat du ställer på dina spisplattor. Min farmor brukar använda spissvärta på sina spisplattor.


Googlar man spissvärta så finns det tydligen en pastabaserad spissvärta på Ica, tänker mig att den finns i välsorterade livsmedelsbutiker på Irland också?

Smörj med spissvärta så blir de nog svarta och fina. Nu har jag köpt Swasch, spissvärta , från Electrolux home butiken. Alla plattorna, utom, den största, blev jättefina och svarta igen. På paketen står det att man ska smörja in plattorna med svärtan.


Man kan få plattorna fina igen genom att köpa spissvärta som man stryker på när plattorna är rengjorda och svala, sedan bränner man fast det och plattorna är fina igen! Man kan behöva göra detta emellanåt - jag hade en spis som den förre lägenhetsägaren hade skurat ren med svinto, och all spissvärtan var avskavd. Hur får jag bort rosten på spisplattorna?

Men annars finns det något som heter spissvärta. Vet inte riktigt vad det består av , och om det har någon skyddande effekt. Kan ju vara värt att kolla på i alla fall. Kocken på en båt jag var på för några år sedan oljade in stekhällen lite då och då med vanlig matolja. Sen är det ju frågan om hur mycket huskur . Hur bevarar man spisplattorna på köksspisen fina?


För järnspisar, kaminer m. Ger en tålig och vacker yta. Prisvärt inomhusklimat, roligare renovering och smart förvaring. Ibland finns det rengöringsdukar på LIDL som man kan putsa plattorna med så de blir svarta och fina. Bakpulver och ättika. Spissvärtan var i början av seklet en stor produkt i Sverige.


Det fanns många olika tillverkningsenheter. Allt från Viking till ”hemkokt” i mer eller mindre varje by. Så småningom försvann spissvärtan från butikshyllorna.


Den undanträngdes av gas- och elspisar som gjorde sitt intåg på marknaden.

Här säljer vi sprayfärg och spissvärta till din spis och kamin. Svärtan är mycket lätt att applicera med mikrofiberduk eller Scotch Brite svamp. Har för mig att det ska finnas någon slags svärta som är avsett för spisplattor.


Vi hade en tråd nyligen om olika slags spissvärta. Jag har både svintat och. Fullkomligt normalt att en järnspis rostar när den . Har precis städat av min gigantiska lägenhet och tänkte kolla om det finns någon som har några bra tips hur man får spisplattor riktigt rena? Har försökt med svinto , men det vill inte riktigt bli rent. Hjälp skogen, helt gratis och väldigt enkelt.


Häll i mer olja om någon fläck blir torr. Gnugga in den med torr trasa! Anmäl skriftligt till hyresvärden så det finns dokumenterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения