onsdag 22 augusti 2018

Fotogenkamin diesel

Hej, Har läst någonstans att man kan köpa miljödiesel eller liknande och använda istället för fotogen i sin fotogenvärmare (ex Wallas). Anledningen att göra detta, om nu någon inte förstår det, är att fotogen är mycket dyrare än diesel och ja, man använder sådana mängder så att det är värt att räkna på. Jag använder fotogenkaminer vid strömavbrott vintertid. K1) så ryker den mindre än ett stearinljus.


Jag skulle inte rekomendera diesel eller eldningsolja i en fotogenkamin om den är tänkt att användas inomhus.

Fredsivrande knallpåkebärare. Detta är min första tråd här, jag registrerade mig främst för att kunna ställa den här frågan: Jag tänkte skaffa en fotogenvärmare för att värma upp en liten stuga under en vecka i vinter. En fotogenvärmare kostar bara några hundralappar så det är ju ingen större kostnad.


Men värmaren drar ca liter . Förbränner en första gång vid ca 800º varefter avgaserna åter antänds genom inmatning av syre och en andra efterförbränning sker. Min första fråga här är om någon kör den dyrare varianten som är billigare i drift. Lysfotogen för belysning, värme.

Har även en Jula fotogenkamin och den funkar bra med diesel. Kanske man får rengöra någon gång extra, huvudsaken är att man inte kör på statoils pissgula diesel (fame) för då åker man på att spetta bort beläggningarna. Har man otur så bränns skiten fast mer eller mindre permanent. Funderar på att införskaffa en diesel - eller fotogenkamin till tältkåtan.


Någon som har erfarenhet av Julas fotogenkamin eller Etna dieselkamin? Diesel är billigare än fotogen, så det vore ju mer ekonomiskt i längden. Dessutom är det lättare . Värmekälla till pimpelark? Temperaturen kan regleras efter önskemål och fotogenförbrukningen ligger på cadeciliter i timmen vid maxeffekt. Fotogenvärmare som sprider värme åt alla håll.


Den kommer att funka med tyg veke dock slits den fortare med diesel men vinsten med diesel istället för fotogen är enorm. Hittade av en slump nu detta forumet . Jet Aväldigt ren fotogen. Jag har för mig att jag läst någonstans att julas fotogenvärmare ska gå att köra på diesel.


Vad behöver jag göra för att kunna använda diesel ? Fungerar det med vanlig diesel jag tankat på macken?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk. Användarvisningsbild ludberg: Inlägg: 371: Blev medletis aug 1 . Vad är det för typ av fotogenvärmare. Vanlig fotogenkamin vet jag inte. Ibland brinner det hyffsat bra i kaminen men nu på senaste har det varit väldigt dålig effekt på den. Har provat lite olika typer av fotogen, diesel och blandningar.


Har nu plockat ur brännaren och regulatorn för jag tänkte . Vad har ni för uppvärmning i kojorna? Dra inte ringen med packning för hårt då det kan bli en glipa och bränslet läcker ut vid transport. Annars ”Bang for the buck”.


Låter ju onekligen smidigt. I krisläge kan man ju säkert elda vanlig diesel också även om det säkert sotar rejält. Alternativen är ju diesel värmare från Kina som måste monteras.


För nackdelar med fotogen? Bildas det lika mycket vattenånga som när man förbränner gasol? Man kör den naturligtvis inte under natten, då har man tjockt . Just nu har vi ett erbjudande på en helt komplett Vit dieselkamin med GSM- styrning, väggenomföring och bränslebehållare på liter.


Detta skickas fraktfritt om man köper hela paketet, ( Frakten kostar normalt 700kr). Helautomatisk diesel -kamin på 2kw för stugor på - 75m2. Smidig uppvärmning av din stuga. Hur ofta har det hänt att en familj dör i sin båt pga en fotogenkamin ? Läser man Nigel Calders stora bok Boatowner´s.


Hmm, ser ut som om jag får leva med fyra bränslen ombor diesel till motorn, rödsprit till köket, fotogen till värmaren och maltwhisky till skepparen. Komplett men veken verkar vara ned bränd! Ej testad på länge) batteri tändning ? Ska även funka på diesel ? Till vänster om huvudbyggnaden finns en byggnad som inrymmer utedass, torkrum, förråd och vedbod.


Därutöver finns ett fristående utedass. På tomten finns en enklare eldplats och en stor grusplan som både ger utrymme för parkering och vändplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Популярные сообщения